Za sprawą planu Strategii oraz Planu Ogólnego Warszawy do 2040 roku poznaliśmy planowane trasy tramwajowe, nowe przystanki kolejowe oraz nowe odcinki metra, jakie mogą powstać w stolicy w kolejnych latach i dekadach. Mamy więc wydłużenie tras tramwajowych na Sielcach, budowę nowej trasy z Mostem Krasińskiego czy trasę do Metra Wilanowska. Są też braki - np. nie ma tu Tramwaju na Trakcie Królewskim czy z Dw. Zachodniego na Odolany.
Rozpoczęły się właśnie konsultacje społeczne projektu
Strategii oraz Planu Ogólnego Warszawy do 2040 roku. Oba kluczowe dokumenty wyznaczają kierunki rozwoju miasta, w tym jego infrastruktury, również transportowej. W Strategii zawarto więc sporo zapisów odnośnie nowych tras tramwajowych, kolejnych linii metra, czy w końcu nowych przystanków kolejowych, jakie miałyby powstać w stolicy kraju na przestrzeni kolejnych lat.
Tylko M4 w całości od nowa
W zakresie metra nie ma zaskoczenia i w Strategii
wspomniano o pięciu liniach, natomiast realizacja ma objąć odcinki: linii M2 - między Karolinem a Ursusem Niedźwiadkiem,
M3 - od stadionu na Gocław oraz całej M4 - od Tarchomina do Wilanowa. Kolejne odcinki zostały rekomendowane do realizacji “w przypadku, gdy analizy ruchowe i ekonomiczne wykażą zasadność ich budowy”. Tyczy się to linii M2 w relacji Bródno – Marymont, linii M3 w relacji Gocław – Żwirki i Wigury oraz całej linii M5 w relacji Szamoty – Gocławek.
Plan dopuszcza też możliwość modyfikacji przebiegów poszczególnych tras metra, lecz z zastrzeżeniem ich docelowego powiązania. Podobnie jest z konkretnymi stacjami - została dopuszczona możliwość modyfikacji ich lokalizacji lub też tworzenie zupełnie nowych stacji, które nie znalazły się w Strategii oraz Planie, o ile analizy ruchowe i ekonomiczne wykażą, że jest to zasadne.
W Strategii znalazł się również zapis, że do czasu realizacji docelowej linii metra rekomenduje się realizację korytarzy uprzywilejowania transportu autobusowego wzdłuż: Alej Jerozolimskich na odcinku od ul. Łopuszańskiej do Dworca Zachodniego, ulic: Racławickiej, Dolnej i Chełmskiej, Trasy Siekierkowskiej na odcinku od ul. Bora-Komorowskiego do al. Polski Walczącej oraz wzdłuż Ostrobramskiej.
Ważne łącznice i wiele nowych przystanków kolejowych
Pod kątem kolei przewidziano budowę (przez PKP PLK) dwóch łącznic - między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wileńską - Markami na liniii kolejowej nr 21 oraz między linią obwodową - nr 509 a linią nr 8, przez teren Odolan.
Ponadto Strategia zakłada też budowę przez PKP PLK szeregu nowych przystanków kolejowych: na linii średnicowej (linii kolejowej nr 448): − przystanku Warszawa Nowy Świat w tunelu na wysokości ronda Ch. de Gaulle’a oraz przystanku Warszawa Powiśle, w rejon skrzyżowania z ul. Solec. Na linii legionowskiej (linii kolejowej nr 9) przewidziano budowę przystanku Warszawa rondo Żaba w rejonie skrzyżowania z ul. S. Starzyńskiego, przystanku Warszawa Port Żerański w rejonie ul. Odlewniczej, przystanku Warszawa Wiśniewo w rejonie skrzyżowania z Trasą Mostu Północnego, na linii w kierunku Wołomina (linii kolejowej nr 21) zakłada się budowę przystanku Warszawa Targówek w rejonie przecięcia z linią kolejową nr 9, przystanku Warszawa Targówek Fabryczny w rejonie skrzyżowania z ul. gen. T. Rozwadowskiego a także przystanku Warszawa Lewinów w rejonie skrzyżowania z ul. Łodygową.
Na linii mińskiej (linii kolejowej nr 448, wzdłuż linii kolejowej nr 2) przewiduje się budowę przystanku Warszawa Utrata w rejonie ul. Matuszewskiej, przystanku Warszawa Kawęczyn w rejonie skrzyżowania z ul. Chełmżyńską. Na linii piaseczyńskiej (linii kolejowej nr 8) Studium wymienia budowę przystanku Warszawa Instalatorów w rejonie ul. Rakowskiej, przystanku Warszawa Wyczółki w rejonie skrzyżowania z ul. Poleczki, przystanku Warszawa Krasnowola w rejonie skrzyżowania z Południową Obwodnicą Warszawy.
W przypadku linii WKD (linia nr 47) zakłada się budowę przystanku Warszawa Wiktoryn w rejonie ul. Popularnej i Wschodu Słońca. Na linii grodziskiej (linii kolejowej nr 447, wzdłuż linii kolejowej nr 1) miałby powstać przystanek Warszawa Solipse w rejonie skrzyżowania z al. 4 Czerwca 1989 r., na linii obwodowej (linii kolejowej nr 20) ma zostać zbudowany przystanek Warszawa Plac Grunwaldzki w rejonie skrzyżowania z al. Jana Pawła II.
Na linii obwodowej (linii kolejowej nr 509) zakłada się powstanie przystanku Warszawa Nowe Włochy w rejonie skrzyżowania z al. 4 Czerwca 1989 r., przystanku Warszawa Dźwigowa w rejonie skrzyżowania z ul. Dźwigową, przystanku Warszawa Jelonki w rejonie skrzyżowania z ul. Połczyńską, przystanku Warszawa Stare Jelonki w rejonie skrzyżowania z ul. Strąkową, przystanku Warszawa Ulrychów w rejonie skrzyżowania z ul. Górczewską oraz przystanku Warszawa Fort Bema w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza;
Ponadto kilka przystanków ma zmienić swoją lokalizację: przystanek Warszawa Praga, w rejon skrzyżowania z przedłużeniem ul. Matki Teresy Kalkuty, przystanek Warszawa Choszczówka, w rejon skrzyżowania z ul. K. Jeżowskiego oraz przystanek Warszawa Okęcie, który ma zostać przeniesiony w rejon skrzyżowania z ul. Bokserską.
Nowe zajezdnie w jednym miejscu
Najwięcej nowości pod kątem transportowym przynosi podpunkt dotyczący tramwajów. Strategia już oficjalnie mówi o tym, że kolejna zajezdnia Tramwajów Warszawskich oraz Miejskich Zakładów Autobusowych zostanie ulokowana w rejonie Macierzysza, już poza granicami Warszawy
, o czym pisaliśmy kilka miesięcy temu. Według dokumentów obie bazy powstaną tam po 2044 roku. Poza tym Strategia dopuszcza również możliwość przekształcenia obecnych zajezdni tramwajowych - Wola oraz Praga na inne funkcje.
Dojazd do nowej zajezdni tramwajowej miałby odbywać się albo nową trasą wzdłuż Połczyńskiej - od ul. Powstańców Śląskich do granicy miasta lub też poprzez Człuchowską i Szeligowską i/lub Lazurową, a więc albo od pętli Osiedle Górczewska lub od rejonu przystanków Hala Wola.
Dużo nowych tras tramwajowych
Jeśli chodzi z kolei o trasy tramwajowe to Strategia ustala realizację nowych odcinków:
- trasy w ciągu ulic: Trakt Nadwiślański, Myśliborska, Familijna i Modlińska na odcinku od istniejącej trasy tramwajowej w ul. Trakt Nadwiślański do istniejącej trasy tramwajowej w ul. Jagiellońskiej,
- trasy tramwajowej w ciągu Trasy Olszynki Grochowskiej i ulic: Głębocka, św. Wincentego, Matki Teresy z Kalkuty na odcinku od Trasy Mostu Północnego do istniejącej trasy tramwajowej w ul. Rembielińskiej,
- trasy tramwajowej w ciągu ul. S. Krzyżanowskiego do tunelu pod dworcem Zachodnim (tzw. wąs wschodni, na którego projekt Tramwaje Warszawskie prowadzą aktualnie przetarg),
- tramwaju przez Pole Mokotowskie,
- przedłużenia trasy w al. Rzeczpospolitej do Południowej Obwodnicy stolicy,
- Tramwaju na Gocław,
- trasy tramwajowej w ciągu: ul. Budowlanej, mostu Z. Krasińskiego (zupełnie nowy obiekt) oraz ulicy Z. Krasińskiego na odcinku od ul. św. J. Odrowąża do placu Wilsona,
- trasy tramwajowej w ciągu ulic: al. Wilanowskiej, al. Sikorskiego i św. Bonifacego na od odcinku od istniejącej trasy w ul. Puławskiej do istniejącej trasy w ul. św. Bonifacego, (alternatywny dopuszczalny przebieg w ciągu ulic: al. Sikorskiego, Nowoursynowska, Wałbrzyska),
- trasy tramwajowej w al. Polski Walczącej jako kontynuację istniejącej trasy w ul. J. Gagarina do pętli EC Siekierki,
- trasy tramwajowej w ciągu ulic Grochowskiej i Płowieckiej jako kontynuacji istniejącej trasy tramwajowej w ul. Grochowskiej do ul. Marsa
- także budowa docelowej pętli Winnica.
Jak widać jest to więc swoisty miks pomysłów, które są już dość zaawansowane - np. T
ramwaj na Gocław lub też chociażby Trasa na Zieloną Białołękę jak i takich, o których mówi się w stolicy od dawna, choć w temacie ich realizacji nie dzieje się zbyt wiele - tutaj chociażby przedłużenie otwartej niedawno trasy na Sielce.
Następne nowe trasy, w dalszym horyzoncie czasowym
Ponadto Strategia “rekomenduje” też budowę kolejnych nowych tras, w dalszym horyzoncie czasowym. Są to trasy w ciągu ulic: Świętokrzyska, E. Plater, ul. Twarda, pl. Grzybowski, Królewska (alternatywne dopuszczalne przebiegi ul. Grzybowską lub ul. Świętokrzyską) od al. Jana Pawła II do ul. Marszałkowskiej, trasy tramwajowej w ciągu ulic gen. S. Maczka i Powązkowskiej na odcinku od istniejącej trasy tramwajowej w ul. Powstańców Śląskich do istniejącej trasy tramwajowej w ul. Okopowej, trasy tramwajowej w ul. Stawki na odcinku od istniejącej trasy tramwajowej w alei Jana Pawła II do istniejącej trasy tramwajowej w ulicy Okopowej.
Ponadto w tym punkcie znalazły się także:
- trasa tramwajowa w ciągu ulic Z. Krasińskiego, J. Ficowskiego, przejazdu nad liniami kolejowymi nr 20 i nr 509 oraz ulic J. Ostroroga do istniejącej trasy w ul. Młynarskiej oraz w ul. Płockiej między ul. M. Kasprzaka a ul. Wolską,
- trasy tramwajowej w ciągu ul. Szwedzkiej i dawnej alei Tysiąclecia, na odcinku między rondem Żaba a ul. Kawęczyńską, wraz z odgałęzieniem do istniejącej trasy w ul. Stalowej,
- trasy tramwajowej w ul. Gniewkowskiej i ul. Ordona na odcinku od trasy tramwajowej w ul. M. Kasprzaka do ul. Grodziskiej (alternatywny dopuszczalny przebieg w ciągu ul. Sowińskiego),
- trasy tramwajowej w ciągu ulic: Zgrupowania AK Bałtyk, Bartyckiej i przedłużeniu ul. Bartyckiej do ul. Augustówka,
- trasy tramwajowej w ciągu ulicy Nowo Bora-Komorowskiego jako przedłużenia trasy Kanału Wystawowego do Trasy Mostu na Zaporze,
- trasy tramwajowej w ciągu ulicy Międzynarodowej od ul. Grochowskiej do al. Waszyngtona,
- trasy tramwajowej w ciągu al. Sikorskiego od ul. św. Bonifacego do ul. Jana III Sobieskiego,
- dalszego przedłużenia trasy tramwajowej w al. Rzeczypospolitej- do węzła Południowej Obwodnicy Warszawy i ul. Przyczółkowej,
- trasy tramwajowej w ciągu al. Wilanowskiej od ul. Wołoskiej do ul. Puławskiej,
- przedłużenia trasy tramwajowej w ciągu Trasy Olszynki Grochowskiej oraz ulic: Głębocka, św. Wincentego, Matki Teresy z Kalkuty wzdłuż rzeki Długiej w rejon ulicy Kobiałka,
- trasy tramwajowej w ciągu alei Tysiąclecia na odcinku od ul. Kijowskiej do ul. Grochowskiej,
- trasy tramwajowej w ciągu ulicy Płochocińskiej od trasy w ciągu ulic Trakt Nadwiślański, Myśliborska, Familijna i Modlińska do stacji kolejowej PKP Żerań wraz z kontynuacją tej trasy do trasy w ul. Annopol (alternatywne dopuszczalne przebiegi wykorzystujące ciągi ulic Marywilskiej, Kupieckiej, Szlacheckiej lub Daniszewskiej),
- trasy tramwajowej w ciągu ul. Jagiellońskiej od pętli Ratuszowa ZOO do al. Solidarności,
Podobnie jak w przypadku metra Strategia dopuszcza możliwości zmiany dokładnych przebiegów tras jednak z zachowaniem docelowych powiązań danego odcinka.
Na pewno na pierwszy rzut oka rzuca się brak tzw. Wąsa zachodniego, który
miał łączyć Dworzec Zachodni z Odolanami a także nieuwzględnienie trasy tramwajowej na Trakcie Królewskim, co od dawna jest postulowane przez część mieszkańców i ekspertów.
Wysokowydajny transport publiczny - czym jest?
Ponadto Strategia zakłada również powstanie korytarzy wysokowydajnego transportu zbiorowego, pod którym to hasłem mieszczą się… trasy tramwajowe, wydzielone pasy tramwajowo-autobusowe, wydzielone jezdnie lub pasy ruchu dla autobusów.
Spośród nowych odcinków (nieobjętych jednym ze wspomnianych rozwiązań już dzisiaj) można wymienić Trasę Mostu Północnego na odcinku od ul. Trakt Nadwiślański do Trasy Olszynki Grochowskiej, ulice: Płowiecką, B. Czecha, Trakt Brzeski na odcinku od ul. Marsa do granicy miasta a także ulice: Kijowską, Księcia Ziemowita, Nowo-Ziemowita na odcinku od al. Tysiąclecia do granicy miasta, przy czym w przypadku realizacji trasy tramwajowej dopuszcza się alternatywny przebieg ul. Kawęczyńską do istniejącej trasy tramwajowej.